Wie zijn wij & ontstaan camper-doosie?

Wij . . .

  • zijn Don en Esmeralda Rolfes;
  • een klein enthousiast bedrijf;
  • werken alleen met hoogwaardige populieren multiplex;
  • gebruiken alleen bewezen apparatuur;
  • werken nauw samen met een zagerij;
  • werken met gerenommeerde partners;
  • zijn van mening dat jouw micro camper voelt als jouw huisje op wielen

Ontstaan . . . 

Net als zoveel andere Nederlanders dachten wij tijdens de Corona pandemie na over het kopen van een camper, om zo in ons eigen bubbel binnen Nederland en Europa te reizen.
Echter, de aanschaf van een camper is veelal kostbaar. Bovendien staat dit dure bezit het merendeel van de tijd ongebruikt geparkeerd en wordt nauwelijks gebruikt om te kamperen.

Uiteindelijk stelden wij ons zelf de vraag of het mogelijk was om onze auto voor dagelijks gebruik (in no time) om te bouwen tot een camper.
Velen uren van surfen op het internet gingen voorbij. Steeds beter vormden we ons een beeld van wat er al aan aanbod was en wat wij zelf wilden.

Uitgangspunten
Bij het gehele ontwerp en bouwproces van ons camper-interieur toetsten wij onze keuzes aan onze vier uitgangspunten, te weten:

– Voordelig
– Gebruiksgemak
– Sfeervol
– Comfortabel

Auto
Het resultaat was dat wij onze Skoda Fabia Combi inruilden voor een Peugeot Partner Tepee.
In zijn klasse is dat de één van de ruimste ‘bestelbusjes’. Het aanbod aan tweedehands is groot en de aanschaf is relatief voordelig.
Bovendien is het één van de weinige bestelbusjes waarbij de drie achterstoelen met slechts één eenvoudige handeling kunnen worden uitgenomen en kunnen worden teruggeplaatst. Na het verwijderen van de achterstoelen ontstaat er een riante en vlakke vloer.

Materiaal
Vanaf de vlakke vloer bouwden we het camperinterieur op.

Voor de vloerplaten kozen wij voor het zeer slijtvaste en vochtbestendige beton multiplex.
Voor het interieur zijn wij gegaan voor kwalitatief hoogwaardig populieren multiplex van verschillende dikte.
Populieren multiplex is licht in gewicht, en scheurt en splintert nauwelijks bij het verwerken (zagen en vastschroeven) tot interieur. Bovendien geeft het gebruik van populieren hout aan het interieur een sfeervolle en warme uitstraling. De multiplex platen hebben we onderling verbonden door deze aan elkaar vast te schroeven. Daardoor is het mogelijk om toekomstige aanpassingen te kunnen doorvoeren. Bij het verlijmen is dat niet meer mogelijk.

Wij kozen voor relatief dikke, maar comfortabelere zit-/ligkussens.

Afwerking
In de afwerking van onze interieur lieten wij ons inspireren door de Hobby Beachy caravan met zijn witte, taupe kleurenpallet en het gebruik van warme materialen. De vloer voorzagen wij van het heden ten dagen populaire slijtvaste PVC vloerbedekking. Uiteindelijk creëerden we een camperinrichting met een warme huiselijke sfeer.

Indeling
Waar nagenoeg al onze concullega’s er voor kiezen de bank en tafel achterin in de bagageruimte te maken, kozen wij ervoor om dit op de plaats aan te brengen daar waar normaal de achterstoelen staan. Op deze manier ontstaat er een bank met een zitdiepte van 48 cm en 120 cm breed met hoofdruimte. Bovendien is er dan ruimte voor een grote tafel van 74 cm breed en 90 cm lang en is er genoeg beenruimte.

In de voorbox is kastruimte voor het opbergen van allerlei spulletjes die afgesloten wordt door deurtjes. 
Achterin (in de achterbox) wilden wij alle kampeermiddelen kwijt, zoals een gasstel inclusief gasfles en pannen, koelbox, toilet, jerrycan en afwasteil. In de ruimte tussen de achterbox en voorbox (onder de tafel) blijft dan voldoende ruimte voor de weekendtassen en/of een bustentje.
De keuken en koelbox zijn voorzien van geleiderails die het mogelijk maken de keuken en de koelbox eenvoudig uit te nemen om bij mooi weer een buitenkeuken te maken.
In ons streven naar een zo groot mogelijk bed volgen het tafelblad en het opvulstuk de vormen voorzien van de auto. Op deze wijze ontstaat er een bed met een maximale breedte van 139 cm en met een lengte van 193 cm!

Elektra
Om comfortabel met een minicamper te kunnen rondreizen voorzagen wij deze van elektra.

De elektra gebruiken wij voor de koelbox, de waterkoker, opladen van telefoons, de kachel of in de zomer voor de ventilator. Wij wilden niet dat er geboord werd in onze auto om o.a. een CEE aansluiting te maken, omdat de kans op roestvorming juist rondom zo’n aansluiting groter is. In feite is een CEE aansluiting ook niet nodig, want de kabel van de drievoudige stekkerdoos die in de achterbox is aangebracht kan tussen de schuifdeur en voordeur netjes naar buiten.

Tenslotte . . .

Uiteindelijk zijn wij van mening dat wij een camper-interieur hebben gemaakt:

  • Dat voor een groot aantal mensen financieel haalbaar is omdat als basisauto is gekozen voor een Peugeot Partner Tepee of Citroen Berlingo Multispace met relatief lage maandelijkse vaste en variabele lasten. 
  • Waarmee eenvoudig en in no time een camper met bank en tafel, bed, (uitneembare) keuken, bagageruimte en elektra is te maken.
  • Dat een warme en sfeervolle uitstraling heeft.
  • met stekkerdozen voor het kunnen aansluiten van comfort verhogende middelen zoals een koelbox, kachel, ventilator, telefoonopladers, waterkoker.

Ons camper-interieur wordt in essentie opgebouwd met 2 boxen (op z’n Rottûrdams ‘doosies’ genoemd).
Als geboren en getogen Rotterdammers was de naam van ons product Camper-Doosie dan ook snel geboren. 


Met enthousiaste groet,

Don en Esmeralda
Camper-Doosie